Good Advance

ប្រវត្តិរូបសង្ខេបរបស់ Stackelberg ដោយសង្ខេប

ស្ថានភាពទូទៅ

១. សេចក្ដីផ្ដើម

គំរូការដឹកនាំ Stackelberg គឺជាការប្រកួតយុទ្ធសាស្រ្តក្នុង សេដ្ឋកិច្ច ដែលក្នុងនោះក្រុមហ៊ុនទី1ឈានជើងចូលទីផ្សារមុខហើយបន្ទាប់មកមានក្រុមហ៊ុនបន្ទាប់ឈានជើងចូលទីផ្សារ បន្ត។ វាត្រូវបានដាក់ឈ្មោះតាមអ្នកសេដ្ឋកិច្ចរបស់ប្រទេសអាល្លឺម៉ង់ Heirich Freiherr Von Stackelberg ដែលផ្សព្វផ្សាយ រចនាសម្ព័ន្ធ ទីផ្សារនិងលំនឹង (Marktfom und Gleichgewicht ) ក្នុងឆ្នាំ 1934 ដែលបានរៀបរាប់គំរូហើយគឺជាផ្នែកបន្ថែមនៃគំរូ Cournot មួយ។

នៅក្នុង ទ្រឹស្តីការប្រកួត លក្ខខណ្ឌកីឡាករនៃការប្រកួតនេះគឺជាមេដឹកនាំមួយនិងអ្នកដើរតាមមួយហើយពួកគេប្រកួតប្រជែងនៅលើបរិមាណ។ មេដឹកនាំ Stackelberg ពេលខ្លះត្រូវបានសំដៅដល់ថាជាមេដឹកនាំទីផ្សារ។
មានឧបសគ្គបន្ថែមមួយចំនួនទៀតលើនិរន្តរភាពនៃលំនឹង Stackelberg នេះ។ មេដឹកនាំត្រូវតែដឹងពីការជ្រើសរើស Output របស់ក្រុមហ៊ុនដែលឈានជើងចូលទីផ្សារក្រោយ     ដែល សង្កេតឃើញសកម្មភាពរបស់ ខ្លួន។ ខាងក្រោមនេះត្រូវតែមានន័យថាគ្មានការនៃការប្រព្រឹត្តទៅលើសកម្មភាពដែលមិនមែនរបស់  Stackelberg ។ ជាការពិតណាស់ប្រសិនបើជម្រើស 'អ្នកដើរតាមអាចប្រព្រឹត្តទៅជាមួយសកម្មភាពមេដឹកនាំ Stackelberg និង' មេដឹកនាំ 'បានដឹងថានេះជាការឆ្លើយតបបានល្អបំផុតរបស់មេដឹកនាំនេះនឹងមានការលេងសកម្មភាពអ្នកដើរតាម Stackelberg មួយ។ ក្រុមហ៊ុនអាចចូលរួមក្នុងការប្រកួតប្រជែង Stackelberg បើយើងបានធ្វើប្រភេទឬចំណុចមួយចំនួនសំរាប់ផលប្រយោជន៍ធ្វើឱ្យវាអាចផ្លាស់ប្តូរជាវិជ្ជមាន។ ជាទូទៅ,អ្នកដឹកនាំត្រូវតែមានអំណាចក្នុង ការប្តេជ្ញាចិត្ត  ។

ការផ្លាស់ប្តូរគឺកើតឡើងដោយអ្នកសង្កេតការណ៍ជាលើកដំបូងគឺជាមធ្យោបាយជាក់ស្តែងបំផុតនៃការប្តេជ្ញាចិត្ត នៅពេលដែលអ្នកដឹកនាំបានធ្វើការផ្លាស់ប្តូររបស់ខ្លួនអាចធ្វើវាបាន លុះតា្រតែយើងត្រូវតែមានការប្តេជ្ញាចិត្តដើម្បីសកម្មភាពដែរ។ ការផ្លាស់ប្តូរជាលើកដំបូងអាចជាការដែលអាចធ្វើបានប្រសិនបើអ្នកដឹកនាំនោះគឺជាការផ្តាច់មុខនៃការកាន់តំណែងឧស្សាហកម្មនេះនិងអ្នកដើរតាម(ប្រកួតប្រជែងគឺជាជំហានចូលមកជាថ្មី។ ការបង្កើនសមត្ថភាពកាន់ច្រើនគឺជាមធ្យោបាយមួយផ្សេងទៀតនៃការប្តេជ្ញាចិត្ត។


II.ស្ថានភាពលម្អិត
២.ជីវប្រវត្តិ
Stackelberg បានកើតនៅថ្ងៃទី 31 ខែ តុលា ឆ្នាំ 1905 ទីក្រុងម៉ូស្គូក្នុងគ្រួសារអាល្លឺម៉ង់បាលទិក( Baltic German)នៃពួកអភិជនបច្ចុប្បន្នអេស្តូនី(Estonia) ។ ម្តាយរបស់គាត់ជាជនជាតិអេស្ប៉ាញអាហ្សង់ទីន។ បន្ទាប់ពីបដិវត្តន៍ខែតុលាក្រុមគ្រួសាររបស់គាត់បានភៀសខ្លួនទៅប្រទេសអាល្លឺម៉ង់ជាលើកដំបូងទៅទីក្រុង Ratibor  ហើយក្រោយមកទៅកាន់ទីក្រុងខឹឡូ (Cologne)។

 លោកបានសិក្សាផ្នែកសេដ្ឋកិច្ចនិងគណិតវិទ្យានៅសាកលវិទ្យាល័យនៃទីក្រុងខឹឡូដែលជាបរិញ្ញាបត្រមួយ។ លោកបានបញ្ចប់ការសិក្សានៅឆ្នាំ 1927 ដោយមាននិក្ខេបបទមួយសម្រាប់ជួលក្នុងការងារ Quasi-rent ។ (Quasi-rent គឺជាពាក្យមួយដែលរៀបរាប់ក្នុងប្រភេទសេដ្ឋកិច្ចមួយចំនួននៃការប្រឡប់មកវិញទៅឲ្យក្រុមហ៊ុន) Alfred Marshall (២៦ កក្កដា ១៨៤២ ដល់ ១៣ កក្កដា ១៩២៤) គឺជាផ្នែកមួយនៃសេដ្ឋកិច្ចដែលមានឥទ្ធិពលបំផុតនៃពេលវេលារបស់គាត់។

 សៀវភៅរបស់គាត់មានឈ្មោះថា        គោលការណ៍នៃសេដ្ឋកិច្ច (ឆ្នាំ ១៨៩០) គឺជាសៀវភៅសេដ្ឋកិច្ចដែលលេចធ្លោនៅក្នុងប្រទេសអង់គ្លេសអស់រយៈពេលជាច្រើនឆ្នាំ។ វានាំមកនៅគោលគំនិតនៃ ការផ្គត់ផ្គង់ និង តម្រូវការ ឧបករណ៍បន្ទាប់បន្សំ និងការចំណាយនៃការផលិត ទាំងអស់ដែលជាប់ទាក់ទងគ្នា។ ( Quasi-rent in Alfred Marshall) (អាឡឺម៉ង់: Die Quasirente bei Alfred Marshall បាន) ។ លោកបានបន្តការសិក្សារបស់លោកជាបណ្ឌិត និស្សិតផ្នែកសេដ្ឋកិច្ចនៅក្រោមការផ្គត់ផ្គង់ដោយ Erwin von Beckerath។    លោកបានបញ្ចប់ការសិក្សានៅឆ្នាំ 1930 ដោយមានសារណាលើទ្រឹស្តីការចំណាយ (អាឡឺម៉ង់: Die Grundlagen reinen einer Kostentheorie) មួយដែលត្រូវបានចេញផ្សាយនៅក្នុងឆ្នាំ 1932 នៅក្រុងវីយែន(Vienna)។ នៅឆ្នាំ 1934 គាត់បានបញ្ចប់ Habilitation (Habilitation គឺជាការ កំណត់គុណវុឌ្ឍិដើម្បីធ្វើការបង្រៀននៅសាកលវិទ្យាល័យខ្លួនឯងមាននិងជាគន្លឹះសំខាន់សម្រាប់ការចូលដំណើរការទៅកាន់សាស្ត្រាចារ្យជាពិសេសនៅសាកលវិទ្យាល័យអាល្លឺម៉ង់អូទ្រីសនិងស្វ៊ីសហើយនៅបណ្តាប្រទេសនៅអឺរ៉ុបផងដែរ។
ប៉ុន្តែមនុស្សជាច្រើនផ្សេងទៀតដែលបានស្គាល់ទ្រឹស្ដី របស់គាត់នៅលើទីផ្សារនិងលំនឹងរចនាសម្ព័ន (អាឡឺម៉ង់: Marktform und Gleichgewicht) ។ បន្ទាប់ពីលោកបានក្លាយជា Habilitation សាស្ត្រាចារ្យនៅសាកលវិទ្យាល័យនៃទីក្រុងខឹឡូនេះ។
បន្ទាប់ពីលោកបានបង្រៀនបានមួយឆមាសលោកបានទទួល    តំណែងនៅសាកលវិទ្យាល័យនៃទីក្រុងប៊ែឡាំងដែលជាកន្លែងដែលគាត់បានបង្រៀនរហូតដល់ឆ្នាំ 1941 ។ នៅក្នុងឆ្នាំ1941 ជាមួយគ្នានោះ Stackelberg ក៏បានក្លាយជាសាស្ត្រាចារ្យសេដ្ឋកិច្ចនៅសាកលវិទ្យាល័យទីក្រុង Bonn( University of Bonn) ។ ក្នុងឆ្នាំ 1944 លោកបានចាកចេញពីប្រទេសអាល្លឺម៉ង់សម្រាប់លោក Stackelberg ប្រទេសអេស្ប៉ាញដែលជាកន្លែងដែលគាត់បានក្លាយជាសាស្រ្តា         ចារ្យដែលមកទស្សនានៅសាកលវិទ្យាល័យ Complutense នៃទីក្រុងម៉ាឌ្រីដ ( Complutense University of Madrid)។ គាត់បានស្លាប់នៅថ្ងៃទី12 ខែ តុលា ឆ្នាំ 1946 នៃមហារីកកូនកណ្តុរ (lymphoma)  Stackelberg គឺជាសមាជិកម្នាក់នៃគណបក្សណាស៊ីចាប់តាំងពីឆ្នាំ 1931 និង Scharführer (ពលបាល)( Scharführer គឺជាចំណងជើងឬឋានៈបានប្រើនៅក្នុងសតវត្សរ៍ទី 20 ដែលពាក្យដើមយោធាអាល្លឺម៉ង់) ក្នុង: SS ចាប់តាំងពីឆ្នាំ 1933 ទោះយ៉ាងណាអន្តរកម្មរបស់គាត់ជាមួយអភិជនអាល្លឺម៉ង់ជាច្រើនប្រឆាំងទៅនឹងរបបណាស៊ី (ពួកគេខ្លះជាក្រុមគ្រួសាររបស់គាត់), នាំឱ្យមានការស្រងាកចិត្តបានកើតឡើងនៅក្នុងចិត្តរបស់គាត់ជាមួយនិងចលនាដើម្បីវិសាលភាព ដែលថាការឆ្ពោះទៅរកទីបញ្ចប់នៃជីវិតរបស់គាត់គឺគាត់គាំទ្រវា។


1.ការស្រាវជ្រាវ
គំរូភាពជាអ្នកដឹកនាំ Stackelberg គឺជាគំរូនៃ duopoly មួយ។ នៅក្នុងស្ថានភាព duopoly ស្ដង់ដារមានគំរូ Stackelberg គឺមានក្រុមហ៊ុនទាំងពីរនៅក្នុងទីផ្សារតែមួយ។ ចំនួនក្រុមហ៊ុននេះត្រូវបានដាក់កម្រិជាពីរហើយសន្មត់ថាឧបសគ្គទៅធាតុ។ ក្រុមហ៊ុននីៗមួយត្រូវបានយកទៅក្នុងគណនីឬចំណាប់អារម្មណ៍ក្នុងការសម្រេចចិត្តរបស់គូប្រជែងរបស់ខ្លួននៅលើបរិមាណនៃការផលិត។ មិនដូចនៅក្នុងក្រុមហ៊ុនដែលបន្តគ្នាប្រកួត ក្នុងគំរូ Cournot ធ្វើសកម្មភាពជាមួយនឹងមេដឹកនាំដែលបានជ្រើសរើសបរិមាណមួយជាលើកដំបូង។ អនុវត្តតាមការសម្រេចចិត្តរបស់មេដឹកនាំសង្កេតឃើញនិងបានជ្រើសរើសបរិមាណនេះរបស់គាត់។

មានឧបសគ្គបន្ថែមមួយចំនួនទៀតទៅលើនិរន្តរភាពនៃលំនឹង Stackelberg នេះ។ មេដឹកនាំត្រូវតែដឹងពីការជ្រើសរើស Output របស់ក្រុមហ៊ុនគូប្រគូតប្រជែង សង្កេតមើលពីសកម្មភាពរបស់គាត់ ។    ជាការពិតណាស់ប្រសិនបើ គូប្រកូតប្រជែងអាចប្រព្រឹត្តទៅជាមួយសកម្មភាពនិងមេដឹកនាំ Stackelberg ។ មេដឹកនាំត្រូវតែ បានដឹងថានេះជាការឆ្លើយតបបានល្អបំផុតរបស់មេដឹកនាំនឹងមានការលេងឬឆក់ឳកាសសកម្មភាពអ្នកដើរតាមឬដៃគួរប្រកួតប្រជែងតាមគំរូ  Stackelberg ។

ជាទូទៅ៖នៅក្នុងការប្រកួត Stackelberg កីឡាករណាមួយផ្លាស់ទីមុនកីឡាផ្សេងៗទៀត អាចផ្ដល់អត្ថប្រយោជន៍នៃការផ្លាស់ដំបូងឬជាគុណប្រយោជន៍ដែលទទួលបានដោយដំបូងគេ ( " ចលនាដំបូង") ការកាន់កាប់សំខាន់នៃ ចំណែកទីផ្សារ ។ វាអាចត្រូវបានសំដៅដល់ថាជា ការដឹកនាំបច្ចេកវិទ្យា ឬ គុណវិបត្តិនៃការផ្លាស់ដំបូង។ អាស្រ័យលើការសន្មត់ជាក់លាក់ដែលត្រូវបានធ្វើឡើងនៅក្នុងការប្រកួតនេះ។ ក៏មានការប្រកួតដែលបានស្គាល់ផ្សេងៗទៀតផងដែរគឺជាការប្រកួត Bertrand និង Cournot ។     លំនឹង Nash បានដើរតួនាទីយ៉ាងសំខាន់ក្នុងការដោះស្រាយការប្រកួត Stackelberg និងការប្រកូតប្រជែងផ្សេងៗទៀត។

នៅក្នុងទ្រឹស្តីការប្រកូតប្រជែង  Nash equilibrium គឺជាគោលគំនិតជាដំណោះស្រាយមួយនៃការប្រកួតមួយដែលមិនមែនជាកិច្ចសហប្រតិបត្តិការពាក់ព័ន្ធនឹងអ្នកលេងឬអ្នកប្រកូតប្រជែងពីរនាក់ឬច្រើនជាងនេះនៅក្នុងការដែលអ្នកលេងឬអ្នកប្រកូតប្រជែងគ្នាត្រូវបានសន្មត់ថាដើម្បីឱ្យដឹងថាយុទ្ធសាស្រ្តលំនឹងរបស់អ្នកលេងឬអ្នកប្រកូតផ្សេងៗទៀត

2.ប្រៀបធៀប Stackelerg និង Cournot
Stackelberg      និង   Cournot គឺជាគំរូដែលស្រដៀងគ្នានៅក្នុងការប្រកួតទាំងពីរនេះគឺដោយសារតែការប្រកូតប្រជែងលើបរិមាណដូចគ្នា។ ទោះជាយ៉ាងណា យើងការឃើញថាមេដឹកនាំដែលឈានចូលទីផ្សារជាលើកដំបូងនៅក្នុង Stackelberg ផ្ដល់ផលប្រយោជន៍ និងមានសារៈសំខាន់ខ្លាំងជាង ។ ដូចនេះមានការសន្មត់ថាវាផ្ដល់នៅសារៈសំខាន់នៃ ភាពល្អឥតខ្ចោះ នៅក្នុងការប្រកួត Stackelberg (នៅក្នុងទីផ្សារភាពល្អឥតខ្ចោះ គឺជាលក្ខណៈពិសេសនៃការ ប្រកួតប្រជែងល្អឥតខ្ចោះ ។  ជាមួយនឹងការល្អឥតខ្ចោះនៅក្នុងទីផ្សារពោលគឺជាមួយអ្នកប្រើប្រាស់និងអ្នកផលិតទាំងអស់ ត្រូវបានសន្មត់ថាមានចំណេះដឹងល្អឥតខ្ចោះនៃតម្លៃឧបករណ៍ប្រើប្រាស់  គុណភាពនិងផលិតកម្មវិធីសាស្រ្តនៃផលិតផលនៅពេលដែលគិតឬស្មានពីប្រព័ន្ធនៃទីផ្សារសេរីនិងផលប៉ះពាល់នៃគោលនយោបាយហិរញ្ញវត្ថុ) ។ អ្នកដែលឈានជើងចូលក្រោយត្រូវតែសង្កេតមើលពីបរិមាណនៃជ្រើសរើសដោយមេដឹកនាំបើមិនដូច្នេះទេការប្រកួតនេះបានកាត់បន្ថយទៅគំរូ Cournot ។ ជាមួយនឹងភាពមិនគ្រប់លក្ខណៈការគំរាមកំហែងនេះដែលបានរៀបរាប់ខាងលើអាចជាការគួរឱ្យទុកចិត្ត។  ប្រសិនបើមានគូរប្រគូតប្រជែង មិនអាចសង្កេតមើលពីការផ្លាស់ប្តូររបស់ក្រុមហ៊ុនដែលឈានជើងទីផ្សារមុនទេគឺបណ្ដាលមកពីការខ្វះវិចារណញ្ញាណសម្រាប់គូរប្រកូតប្រជែងដែលឈានជើងចូលទីផ្សារក្រោយក្នុងការជ្រើសរើសកម្រិត Cournot នៃបរិមាណ (ជាការពិតដែលថាគឺវាជាសកម្មភាពលំនឹងនេះ) ។ ទោះជាយ៉ាងណា, គឺវាត្រូវតែមាន  ភាពមិនល្អឥតខ្ចោះសម្រាប់គូរប្រកូតប្រជែងដែលឈានជើងចូលទីផ្សារក្រោយ គឺ មិនអាចសង្កេតមើលគូរប្រកូតប្រជែងដែលឈានជើងចូលទីផ្សារមុន នេះព្រោះដោយសារតែការខ្វះវិចារណញ្ញាណ ឬ អសមត្ថភាពក្នុងការសង្កតសម្រាប់គូរប្រកូតប្រជែងដែលឈានជើងចូលទីផ្សារក្រោយ មិនបានមកសង្កេត។ប្រសិនបើជាអាចនៅពេលដែលមេដឹកនាំដែលបានផ្លាស់ប្តូរ។ ប្រសិនបើវាអាចសង្កេតឃើញ, ដូច្នេះវានឹង អាចធ្វើឱ្យការសម្រេចចិត្តបានល្អប្រសើរបំផុត។  ក្នុងការប្រកួតប្រជែង Cournot, វាគឺជាពេលដំណាលគ្នានៃការប្រកួតនេះ (ភាពមិនល្អឥតខ្ចោះនៃចំណេះដឹង) ដែលជាលទ្ធផលនៅកីឡាករ ត្រូវបានចាញ់ប្រៀបគេ។

៣.ទ្រឹស្ដីបទនៃគំរូ Stackelberg
ក្នុងទ្រឹស្ដីបទនេះមានការសន្មត់ដូចខាងក្រោម៖
មានក្រុមហ៊ុន២លក់ផលិតផលដូចៗគ្នា

តាមលទ្ធផលក្រុមហ៊ុនទី១ ឈានជើងចូលទីផ្សារមុនហើយពិចារណាពីក្រុមហ៊ុនទី២មានប្រតិកម្មយ៉ាងដូចម្ដេច? ពោលគឺក្រុមហ៊ុនទី១ដឹងពិការជ្រើសរើស Output របស់ក្រុមហ៊ុនទី២។

ក្រុមហ៊ុនទី២ដោយសារវាបង្កើតការសម្រេចចិត្តក្រោយក្រុមហ៊ុនទី១ គឺវាទទួលយក Output  របស់ក្រុមហ៊ុនទី១ថាថេរ ។

Output ដែលផ្ដល់ប្រាក់ចំណេញអតិបរមារបស់ក្រុមហ៊ុនទី២ គឺត្រូវបានផ្ដល់ដោយខ្សែកោប្រតិកម្ម Counot របស់វាផ្ទាល់។


៥.ឯកសារយោង
Microeconomic Theory 3/ed (Domininick Salvatore )1992
              www.mruniversity.com/course/micro
ដក់ស្រង់ចេញពីប្រព័ន្ធអ៊ីនធ័រណេត ហើយ បកប្រែចេញជាភាសាខ្មែរ ដែលមានឈ្មោះថា Google


0 comments:

Post a Comment