Good Advance

ប្រវត្តិរូបសង្ខេបរបស់ Stackelberg ដោយសង្ខេប

ស្ថានភាពទូទៅ

១. សេចក្ដីផ្ដើម

គំរូការដឹកនាំ Stackelberg គឺជាការប្រកួតយុទ្ធសាស្រ្តក្នុង សេដ្ឋកិច្ច ដែលក្នុងនោះក្រុមហ៊ុនទី1ឈានជើងចូលទីផ្សារមុខហើយបន្ទាប់មកមានក្រុមហ៊ុនបន្ទាប់ឈានជើងចូលទីផ្សារ បន្ត។ វាត្រូវបានដាក់ឈ្មោះតាមអ្នកសេដ្ឋកិច្ចរបស់ប្រទេសអាល្លឺម៉ង់ Heirich Freiherr Von Stackelberg ដែលផ្សព្វផ្សាយ រចនាសម្ព័ន្ធ ទីផ្សារនិងលំនឹង (Marktfom und Gleichgewicht ) ក្នុងឆ្នាំ 1934 ដែលបានរៀបរាប់គំរូហើយគឺជាផ្នែកបន្ថែមនៃគំរូ Cournot មួយ។

នៅក្នុង ទ្រឹស្តីការប្រកួត លក្ខខណ្ឌកីឡាករនៃការប្រកួតនេះគឺជាមេដឹកនាំមួយនិងអ្នកដើរតាមមួយហើយពួកគេប្រកួតប្រជែងនៅលើបរិមាណ។ មេដឹកនាំ Stackelberg ពេលខ្លះត្រូវបានសំដៅដល់ថាជាមេដឹកនាំទីផ្សារ។
មានឧបសគ្គបន្ថែមមួយចំនួនទៀតលើនិរន្តរភាពនៃលំនឹង Stackelberg នេះ។ មេដឹកនាំត្រូវតែដឹងពីការជ្រើសរើស Output របស់ក្រុមហ៊ុនដែលឈានជើងចូលទីផ្សារក្រោយ     ដែល សង្កេតឃើញសកម្មភាពរបស់ ខ្លួន។ ខាងក្រោមនេះត្រូវតែមានន័យថាគ្មានការនៃការប្រព្រឹត្តទៅលើសកម្មភាពដែលមិនមែនរបស់  Stackelberg ។ ជាការពិតណាស់ប្រសិនបើជម្រើស 'អ្នកដើរតាមអាចប្រព្រឹត្តទៅជាមួយសកម្មភាពមេដឹកនាំ Stackelberg និង' មេដឹកនាំ 'បានដឹងថានេះជាការឆ្លើយតបបានល្អបំផុតរបស់មេដឹកនាំនេះនឹងមានការលេងសកម្មភាពអ្នកដើរតាម Stackelberg មួយ។ ក្រុមហ៊ុនអាចចូលរួមក្នុងការប្រកួតប្រជែង Stackelberg បើយើងបានធ្វើប្រភេទឬចំណុចមួយចំនួនសំរាប់ផលប្រយោជន៍ធ្វើឱ្យវាអាចផ្លាស់ប្តូរជាវិជ្ជមាន។ ជាទូទៅ,អ្នកដឹកនាំត្រូវតែមានអំណាចក្នុង ការប្តេជ្ញាចិត្ត  ។

ការផ្លាស់ប្តូរគឺកើតឡើងដោយអ្នកសង្កេតការណ៍ជាលើកដំបូងគឺជាមធ្យោបាយជាក់ស្តែងបំផុតនៃការប្តេជ្ញាចិត្ត នៅពេលដែលអ្នកដឹកនាំបានធ្វើការផ្លាស់ប្តូររបស់ខ្លួនអាចធ្វើវាបាន លុះតា្រតែយើងត្រូវតែមានការប្តេជ្ញាចិត្តដើម្បីសកម្មភាពដែរ។ ការផ្លាស់ប្តូរជាលើកដំបូងអាចជាការដែលអាចធ្វើបានប្រសិនបើអ្នកដឹកនាំនោះគឺជាការផ្តាច់មុខនៃការកាន់តំណែងឧស្សាហកម្មនេះនិងអ្នកដើរតាម(ប្រកួតប្រជែងគឺជាជំហានចូលមកជាថ្មី។ ការបង្កើនសមត្ថភាពកាន់ច្រើនគឺជាមធ្យោបាយមួយផ្សេងទៀតនៃការប្តេជ្ញាចិត្ត។


II.ស្ថានភាពលម្អិត
២.ជីវប្រវត្តិ
Stackelberg បានកើតនៅថ្ងៃទី 31 ខែ តុលា ឆ្នាំ 1905 ទីក្រុងម៉ូស្គូក្នុងគ្រួសារអាល្លឺម៉ង់បាលទិក( Baltic German)នៃពួកអភិជនបច្ចុប្បន្នអេស្តូនី(Estonia) ។ ម្តាយរបស់គាត់ជាជនជាតិអេស្ប៉ាញអាហ្សង់ទីន។ បន្ទាប់ពីបដិវត្តន៍ខែតុលាក្រុមគ្រួសាររបស់គាត់បានភៀសខ្លួនទៅប្រទេសអាល្លឺម៉ង់ជាលើកដំបូងទៅទីក្រុង Ratibor  ហើយក្រោយមកទៅកាន់ទីក្រុងខឹឡូ (Cologne)។

 លោកបានសិក្សាផ្នែកសេដ្ឋកិច្ចនិងគណិតវិទ្យានៅសាកលវិទ្យាល័យនៃទីក្រុងខឹឡូដែលជាបរិញ្ញាបត្រមួយ។ លោកបានបញ្ចប់ការសិក្សានៅឆ្នាំ 1927 ដោយមាននិក្ខេបបទមួយសម្រាប់ជួលក្នុងការងារ Quasi-rent ។ (Quasi-rent គឺជាពាក្យមួយដែលរៀបរាប់ក្នុងប្រភេទសេដ្ឋកិច្ចមួយចំនួននៃការប្រឡប់មកវិញទៅឲ្យក្រុមហ៊ុន) Alfred Marshall (២៦ កក្កដា ១៨៤២ ដល់ ១៣ កក្កដា ១៩២៤) គឺជាផ្នែកមួយនៃសេដ្ឋកិច្ចដែលមានឥទ្ធិពលបំផុតនៃពេលវេលារបស់គាត់។

 សៀវភៅរបស់គាត់មានឈ្មោះថា        គោលការណ៍នៃសេដ្ឋកិច្ច (ឆ្នាំ ១៨៩០) គឺជាសៀវភៅសេដ្ឋកិច្ចដែលលេចធ្លោនៅក្នុងប្រទេសអង់គ្លេសអស់រយៈពេលជាច្រើនឆ្នាំ។ វានាំមកនៅគោលគំនិតនៃ ការផ្គត់ផ្គង់ និង តម្រូវការ ឧបករណ៍បន្ទាប់បន្សំ និងការចំណាយនៃការផលិត ទាំងអស់ដែលជាប់ទាក់ទងគ្នា។ ( Quasi-rent in Alfred Marshall) (អាឡឺម៉ង់: Die Quasirente bei Alfred Marshall បាន) ។ លោកបានបន្តការសិក្សារបស់លោកជាបណ្ឌិត និស្សិតផ្នែកសេដ្ឋកិច្ចនៅក្រោមការផ្គត់ផ្គង់ដោយ Erwin von Beckerath។    លោកបានបញ្ចប់ការសិក្សានៅឆ្នាំ 1930 ដោយមានសារណាលើទ្រឹស្តីការចំណាយ (អាឡឺម៉ង់: Die Grundlagen reinen einer Kostentheorie) មួយដែលត្រូវបានចេញផ្សាយនៅក្នុងឆ្នាំ 1932 នៅក្រុងវីយែន(Vienna)។ នៅឆ្នាំ 1934 គាត់បានបញ្ចប់ Habilitation (Habilitation គឺជាការ កំណត់គុណវុឌ្ឍិដើម្បីធ្វើការបង្រៀននៅសាកលវិទ្យាល័យខ្លួនឯងមាននិងជាគន្លឹះសំខាន់សម្រាប់ការចូលដំណើរការទៅកាន់សាស្ត្រាចារ្យជាពិសេសនៅសាកលវិទ្យាល័យអាល្លឺម៉ង់អូទ្រីសនិងស្វ៊ីសហើយនៅបណ្តាប្រទេសនៅអឺរ៉ុបផងដែរ។
ប៉ុន្តែមនុស្សជាច្រើនផ្សេងទៀតដែលបានស្គាល់ទ្រឹស្ដី របស់គាត់នៅលើទីផ្សារនិងលំនឹងរចនាសម្ព័ន (អាឡឺម៉ង់: Marktform und Gleichgewicht) ។ បន្ទាប់ពីលោកបានក្លាយជា Habilitation សាស្ត្រាចារ្យនៅសាកលវិទ្យាល័យនៃទីក្រុងខឹឡូនេះ។
បន្ទាប់ពីលោកបានបង្រៀនបានមួយឆមាសលោកបានទទួល    តំណែងនៅសាកលវិទ្យាល័យនៃទីក្រុងប៊ែឡាំងដែលជាកន្លែងដែលគាត់បានបង្រៀនរហូតដល់ឆ្នាំ 1941 ។ នៅក្នុងឆ្នាំ1941 ជាមួយគ្នានោះ Stackelberg ក៏បានក្លាយជាសាស្ត្រាចារ្យសេដ្ឋកិច្ចនៅសាកលវិទ្យាល័យទីក្រុង Bonn( University of Bonn) ។ ក្នុងឆ្នាំ 1944 លោកបានចាកចេញពីប្រទេសអាល្លឺម៉ង់សម្រាប់លោក Stackelberg ប្រទេសអេស្ប៉ាញដែលជាកន្លែងដែលគាត់បានក្លាយជាសាស្រ្តា         ចារ្យដែលមកទស្សនានៅសាកលវិទ្យាល័យ Complutense នៃទីក្រុងម៉ាឌ្រីដ ( Complutense University of Madrid)។ គាត់បានស្លាប់នៅថ្ងៃទី12 ខែ តុលា ឆ្នាំ 1946 នៃមហារីកកូនកណ្តុរ (lymphoma)  Stackelberg គឺជាសមាជិកម្នាក់នៃគណបក្សណាស៊ីចាប់តាំងពីឆ្នាំ 1931 និង Scharführer (ពលបាល)( Scharführer គឺជាចំណងជើងឬឋានៈបានប្រើនៅក្នុងសតវត្សរ៍ទី 20 ដែលពាក្យដើមយោធាអាល្លឺម៉ង់) ក្នុង: SS ចាប់តាំងពីឆ្នាំ 1933 ទោះយ៉ាងណាអន្តរកម្មរបស់គាត់ជាមួយអភិជនអាល្លឺម៉ង់ជាច្រើនប្រឆាំងទៅនឹងរបបណាស៊ី (ពួកគេខ្លះជាក្រុមគ្រួសាររបស់គាត់), នាំឱ្យមានការស្រងាកចិត្តបានកើតឡើងនៅក្នុងចិត្តរបស់គាត់ជាមួយនិងចលនាដើម្បីវិសាលភាព ដែលថាការឆ្ពោះទៅរកទីបញ្ចប់នៃជីវិតរបស់គាត់គឺគាត់គាំទ្រវា។


1.ការស្រាវជ្រាវ
គំរូភាពជាអ្នកដឹកនាំ Stackelberg គឺជាគំរូនៃ duopoly មួយ។ នៅក្នុងស្ថានភាព duopoly ស្ដង់ដារមានគំរូ Stackelberg គឺមានក្រុមហ៊ុនទាំងពីរនៅក្នុងទីផ្សារតែមួយ។ ចំនួនក្រុមហ៊ុននេះត្រូវបានដាក់កម្រិជាពីរហើយសន្មត់ថាឧបសគ្គទៅធាតុ។ ក្រុមហ៊ុននីៗមួយត្រូវបានយកទៅក្នុងគណនីឬចំណាប់អារម្មណ៍ក្នុងការសម្រេចចិត្តរបស់គូប្រជែងរបស់ខ្លួននៅលើបរិមាណនៃការផលិត។ មិនដូចនៅក្នុងក្រុមហ៊ុនដែលបន្តគ្នាប្រកួត ក្នុងគំរូ Cournot ធ្វើសកម្មភាពជាមួយនឹងមេដឹកនាំដែលបានជ្រើសរើសបរិមាណមួយជាលើកដំបូង។ អនុវត្តតាមការសម្រេចចិត្តរបស់មេដឹកនាំសង្កេតឃើញនិងបានជ្រើសរើសបរិមាណនេះរបស់គាត់។

មានឧបសគ្គបន្ថែមមួយចំនួនទៀតទៅលើនិរន្តរភាពនៃលំនឹង Stackelberg នេះ។ មេដឹកនាំត្រូវតែដឹងពីការជ្រើសរើស Output របស់ក្រុមហ៊ុនគូប្រគូតប្រជែង សង្កេតមើលពីសកម្មភាពរបស់គាត់ ។    ជាការពិតណាស់ប្រសិនបើ គូប្រកូតប្រជែងអាចប្រព្រឹត្តទៅជាមួយសកម្មភាពនិងមេដឹកនាំ Stackelberg ។ មេដឹកនាំត្រូវតែ បានដឹងថានេះជាការឆ្លើយតបបានល្អបំផុតរបស់មេដឹកនាំនឹងមានការលេងឬឆក់ឳកាសសកម្មភាពអ្នកដើរតាមឬដៃគួរប្រកួតប្រជែងតាមគំរូ  Stackelberg ។

ជាទូទៅ៖នៅក្នុងការប្រកួត Stackelberg កីឡាករណាមួយផ្លាស់ទីមុនកីឡាផ្សេងៗទៀត អាចផ្ដល់អត្ថប្រយោជន៍នៃការផ្លាស់ដំបូងឬជាគុណប្រយោជន៍ដែលទទួលបានដោយដំបូងគេ ( " ចលនាដំបូង") ការកាន់កាប់សំខាន់នៃ ចំណែកទីផ្សារ ។ វាអាចត្រូវបានសំដៅដល់ថាជា ការដឹកនាំបច្ចេកវិទ្យា ឬ គុណវិបត្តិនៃការផ្លាស់ដំបូង។ អាស្រ័យលើការសន្មត់ជាក់លាក់ដែលត្រូវបានធ្វើឡើងនៅក្នុងការប្រកួតនេះ។ ក៏មានការប្រកួតដែលបានស្គាល់ផ្សេងៗទៀតផងដែរគឺជាការប្រកួត Bertrand និង Cournot ។     លំនឹង Nash បានដើរតួនាទីយ៉ាងសំខាន់ក្នុងការដោះស្រាយការប្រកួត Stackelberg និងការប្រកូតប្រជែងផ្សេងៗទៀត។

នៅក្នុងទ្រឹស្តីការប្រកូតប្រជែង  Nash equilibrium គឺជាគោលគំនិតជាដំណោះស្រាយមួយនៃការប្រកួតមួយដែលមិនមែនជាកិច្ចសហប្រតិបត្តិការពាក់ព័ន្ធនឹងអ្នកលេងឬអ្នកប្រកូតប្រជែងពីរនាក់ឬច្រើនជាងនេះនៅក្នុងការដែលអ្នកលេងឬអ្នកប្រកូតប្រជែងគ្នាត្រូវបានសន្មត់ថាដើម្បីឱ្យដឹងថាយុទ្ធសាស្រ្តលំនឹងរបស់អ្នកលេងឬអ្នកប្រកូតផ្សេងៗទៀត

2.ប្រៀបធៀប Stackelerg និង Cournot
Stackelberg      និង   Cournot គឺជាគំរូដែលស្រដៀងគ្នានៅក្នុងការប្រកួតទាំងពីរនេះគឺដោយសារតែការប្រកូតប្រជែងលើបរិមាណដូចគ្នា។ ទោះជាយ៉ាងណា យើងការឃើញថាមេដឹកនាំដែលឈានចូលទីផ្សារជាលើកដំបូងនៅក្នុង Stackelberg ផ្ដល់ផលប្រយោជន៍ និងមានសារៈសំខាន់ខ្លាំងជាង ។ ដូចនេះមានការសន្មត់ថាវាផ្ដល់នៅសារៈសំខាន់នៃ ភាពល្អឥតខ្ចោះ នៅក្នុងការប្រកួត Stackelberg (នៅក្នុងទីផ្សារភាពល្អឥតខ្ចោះ គឺជាលក្ខណៈពិសេសនៃការ ប្រកួតប្រជែងល្អឥតខ្ចោះ ។  ជាមួយនឹងការល្អឥតខ្ចោះនៅក្នុងទីផ្សារពោលគឺជាមួយអ្នកប្រើប្រាស់និងអ្នកផលិតទាំងអស់ ត្រូវបានសន្មត់ថាមានចំណេះដឹងល្អឥតខ្ចោះនៃតម្លៃឧបករណ៍ប្រើប្រាស់  គុណភាពនិងផលិតកម្មវិធីសាស្រ្តនៃផលិតផលនៅពេលដែលគិតឬស្មានពីប្រព័ន្ធនៃទីផ្សារសេរីនិងផលប៉ះពាល់នៃគោលនយោបាយហិរញ្ញវត្ថុ) ។ អ្នកដែលឈានជើងចូលក្រោយត្រូវតែសង្កេតមើលពីបរិមាណនៃជ្រើសរើសដោយមេដឹកនាំបើមិនដូច្នេះទេការប្រកួតនេះបានកាត់បន្ថយទៅគំរូ Cournot ។ ជាមួយនឹងភាពមិនគ្រប់លក្ខណៈការគំរាមកំហែងនេះដែលបានរៀបរាប់ខាងលើអាចជាការគួរឱ្យទុកចិត្ត។  ប្រសិនបើមានគូរប្រគូតប្រជែង មិនអាចសង្កេតមើលពីការផ្លាស់ប្តូររបស់ក្រុមហ៊ុនដែលឈានជើងទីផ្សារមុនទេគឺបណ្ដាលមកពីការខ្វះវិចារណញ្ញាណសម្រាប់គូរប្រកូតប្រជែងដែលឈានជើងចូលទីផ្សារក្រោយក្នុងការជ្រើសរើសកម្រិត Cournot នៃបរិមាណ (ជាការពិតដែលថាគឺវាជាសកម្មភាពលំនឹងនេះ) ។ ទោះជាយ៉ាងណា, គឺវាត្រូវតែមាន  ភាពមិនល្អឥតខ្ចោះសម្រាប់គូរប្រកូតប្រជែងដែលឈានជើងចូលទីផ្សារក្រោយ គឺ មិនអាចសង្កេតមើលគូរប្រកូតប្រជែងដែលឈានជើងចូលទីផ្សារមុន នេះព្រោះដោយសារតែការខ្វះវិចារណញ្ញាណ ឬ អសមត្ថភាពក្នុងការសង្កតសម្រាប់គូរប្រកូតប្រជែងដែលឈានជើងចូលទីផ្សារក្រោយ មិនបានមកសង្កេត។ប្រសិនបើជាអាចនៅពេលដែលមេដឹកនាំដែលបានផ្លាស់ប្តូរ។ ប្រសិនបើវាអាចសង្កេតឃើញ, ដូច្នេះវានឹង អាចធ្វើឱ្យការសម្រេចចិត្តបានល្អប្រសើរបំផុត។  ក្នុងការប្រកួតប្រជែង Cournot, វាគឺជាពេលដំណាលគ្នានៃការប្រកួតនេះ (ភាពមិនល្អឥតខ្ចោះនៃចំណេះដឹង) ដែលជាលទ្ធផលនៅកីឡាករ ត្រូវបានចាញ់ប្រៀបគេ។

៣.ទ្រឹស្ដីបទនៃគំរូ Stackelberg
ក្នុងទ្រឹស្ដីបទនេះមានការសន្មត់ដូចខាងក្រោម៖
មានក្រុមហ៊ុន២លក់ផលិតផលដូចៗគ្នា

តាមលទ្ធផលក្រុមហ៊ុនទី១ ឈានជើងចូលទីផ្សារមុនហើយពិចារណាពីក្រុមហ៊ុនទី២មានប្រតិកម្មយ៉ាងដូចម្ដេច? ពោលគឺក្រុមហ៊ុនទី១ដឹងពិការជ្រើសរើស Output របស់ក្រុមហ៊ុនទី២។

ក្រុមហ៊ុនទី២ដោយសារវាបង្កើតការសម្រេចចិត្តក្រោយក្រុមហ៊ុនទី១ គឺវាទទួលយក Output  របស់ក្រុមហ៊ុនទី១ថាថេរ ។

Output ដែលផ្ដល់ប្រាក់ចំណេញអតិបរមារបស់ក្រុមហ៊ុនទី២ គឺត្រូវបានផ្ដល់ដោយខ្សែកោប្រតិកម្ម Counot របស់វាផ្ទាល់។


៥.ឯកសារយោង
Microeconomic Theory 3/ed (Domininick Salvatore )1992
              www.mruniversity.com/course/micro
ដក់ស្រង់ចេញពីប្រព័ន្ធអ៊ីនធ័រណេត ហើយ បកប្រែចេញជាភាសាខ្មែរ ដែលមានឈ្មោះថា Google


Related Posts:

  • Why you should lower your gaze. WHY YOU SHOULD LOWER YOUR GAZE Five reasons to lower your gaze As Muslims, we are well aware of the Quranic injunction to lower your gaze from members of the opposite sex, especially in cases where there is de… Read More
  • ប្រវត្តិរូបសង្ខេបរបស់ Stackelberg ដោយសង្ខេប ស្ថានភាពទូទៅ ១. សេចក្ដីផ្ដើម គំរូការដឹកនាំ Stackelberg គឺជាការប្រកួតយុទ្ធសាស្រ្តក្នុង សេដ្ឋកិច្ច ដែលក្នុងនោះក្រុមហ៊ុនទី1ឈានជើងចូលទីផ្សារមុខហើយបន្ទាប់មកមានក្រុមហ៊ុនបន្ទាប់ឈានជើងច… Read More
  • មនុស្សតែម្នាក់គត់ដែលមានការសោកស្តាយបំផុតនៅក្នុងជីវិតរបស់ពួកគេ <figure class="op-ad"> <iframe width="300" height="250" style="border:0; margin:0;" src="https://www.facebook.com/adnw_request?placement=290744438107572_290744451440904&adtype=banner300x250"></iframe>… Read More
  • How to Set a Fitness Goal That Will Last? How to Set a Fitness Goal That Will Last?  Damien Joyner I am a Functional Aging Specialist that helps individuals 40 and up do what they want to do, like to do and need to do in life - easier, better and with less disc… Read More

0 comments:

Post a Comment